Jeśli kontrahent zwróci niepotrzebnie lub nieprawidłowo wystawioną fakturę, sprzedawca ma prawo do anulowania faktury i usunięcia jej z rejestru nawet po tym, jak dokument został wysłany.
Sprzedawca ma prawo do anulowania faktury i odpowiednio usunięcia jej z rejestrów i deklaracji VAT nawet po wysyłce tego dokumentu. Warunkiem jest jednak, żeby kontrahent zwrócił mu oryginał bez zaksięgowywania go – pisze poniedziałkowa „Rzeczpospolita”.
Uprawnienie to ma wynikać z interpretacji indywidualnej z 22 września 2020 r. wydanej przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK”).
Sytuacja, którą opisuje gazeta, dotyczy czynnego podatnika VAT zajmującego się przesyłaniem energii elektrycznej.
„W ramach swojej działalności wnioskodawca realizuje opodatkowaną VAT sprzedaż towarów i usług. Z tego tytułu wystawia kontrahentom faktury. Są to faktury w formie tradycyjnej (papierowej), a nie elektronicznej. Zdarza się, że wnioskodawca omyłkowo wystawi fakturę dotyczącą transakcji, która w rzeczywistości nie miała miejsca (gdy towary nie zostały dostarczone bądź nie doszło do wykonania usługi lub nie została uiszczona zaliczka przez kontrahenta na poczet przyszłej dostawy towarów/świadczenia usług). W takiej sytuacji kontrahent zwraca przysłaną mu fakturę bez jej zaksięgowania” – czytamy w „Rz”.
Faktury mogą być opatrzone adnotacją wskazującą, że przed zwróceniem ich wnioskodawcy znajdowały się w posiadaniu kontrahenta (np. w postaci tzw. prezentaty z datą otrzymania faktury).
W rezultacie, jak wyjaśnia „Rz”, po otrzymaniu odesłanej faktury wnioskodawca jest w posiadaniu obu wystawionych egzemplarzy. W odniesieniu do takich faktur wnioskodawca stosuje następującą procedurę anulowania faktur. Najpierw oba egzemplarze faktury (w tym egzemplarz z prezentatą zwrócony przez kontrahenta) zostają przekreślone przez wnioskodawcę, a następnie na obu przekreślonych egzemplarzach wnioskodawca umieszcza adnotację potwierdzającą anulowanie faktury i przyczynę anulowania. Anulowane faktury są przechowywane wraz z dokumentacją księgową wnioskodawcy”.
Skarbówka wprowadza nową usługę. Na wizytę umówisz się online
W poniedziałek w pięciu województwach uruchomiona zostanie nowa usługa KAS. Część spraw, jak np. umówienie wizyty w urzędzie, będzie można załatwić przez internet.
Jak podaje KAS, załatwienie sprawy podczas bezpośredniej wizyty w urzędzie będzie możliwe po jej wcześniejszym umówieniu.
Usługę pilotażowo uruchomiono w woj. podlaskim i wielkopolskim. Od 26 października umawianie online będzie działać w woj. dolnośląskim, lubuskim, opolskim, śląskim i warmińsko-mazurskim, a od 16 listopada w całym kraju.
– Dzięki usłudze zwiększymy komfort załatwiania spraw w urzędzie przy zapewnieniu wytycznych dotyczących bezpieczeństwa, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji – mówi, cytowana w informacji, szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.
Wizytę w urzędzie będzie można umówić przy pomocy formularza dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub swojego urzędu skarbowego.
Ze względu na pandemię KAS zachęca do tego, by osobiste wizyty w urzędach umawiać tylko w ostateczności.
Z urzędem można się kontaktować przy pomocy kanałów zdalnych, m.in. infolinii Krajowej Informacji Skarbowej i możliwości załatwienia swoich spraw podatkowych przez strony podatki.gov.pl i biznes.gov.pl.
źródło: money.pl