Porządki na drogach powiatu poddębickiego – WIEŚCI Z POWIATU

0
108
views

Pełną parą ruszyły prace porządkowe w pasach drogowych zarządzanych przez Powiat Poddębicki. Początek maja to porządkowanie i koszenie trawników przy ulicach w miastach Poddębice i Uniejów oraz gminach Pęczniew, Dalików, Wartkowice, Zadzim, tam widoczni byli pracownicy z ręcznymi narzędziami i podkaszarkami.
Od 1 czerwca br. na drogi wyjechały ciągniki wyposażone w kosiarki bijakowe i rozpoczęły intensywne wykaszanie poboczy na ponad 330 km dróg powiatowych.
– Pomimo panującej pandemii, problemami ze sprzętem oraz małą ilością pracowników drogowych, w niecałe trzy tygodnie wykosiliśmy 660 km poboczy zarządzanych przez Powiat Poddębicki, możliwe było to dzięki pracy brygady drogowej, optymalnemu wykorzystaniu posiadanego sprzętu oraz dobrej organizacji pracy – mówi Jacek Skrzypczak, pracownik w wydziale dróg.
– Kolejnym etapem porządkowania pasa drogowego będzie usuwanie zakrzaczeń i oczyszczanie rowów, które rozpoczniemy od poniedziałku,           tj. 22 czerwca br. – mówi Jan Iwański z brygady drogowej.
– Na odcinkach gdzie będą prowadzone prace mogą pojawić się chwilowe utrudnienia w ruchu, za co już przepraszamy – dodaje Jacek Skrzypczak
.
W okresie wiosennym wykonano również niezbędne naprawy nawierzchni oraz usunięto zadolenia na skrzyżowaniu ulic Krótka i Północna w Poddębicach oraz zjazd z ul. Krótkiej.

Obraz na stronie 2020_06_19_koszenie_01.jpg

Obraz na stronie 2020_06_19_koszenie_02.jpg

 

Obraz na stronie 2020_06_19_koszenie_04.jpg

Obraz na stronie 2020_06_19_koszenie_05.jpg

 

XXI sesja Rady Powiatu w Poddębicach

   W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną w Polsce oraz zaleceniami rządu i służb sanitarnych dotyczących rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19 – „koronowirusa” informuję, że XXI sesja Rady Powiatu w Poddębicach zwołana na dzień 23 czerwca 2020 roku na godz. 13.00  odbędzie się z zachowaniem wszelkich zasad ostrożności. W trosce o Państwa dobro i zdrowie oraz chcąc zapewnić jak największy poziom bezpieczeństwa osób przebywających na sali apeluje do mieszkańców oraz przedstawicieli jednostek pomocniczych o rozważenie konieczności osobistego udziału w sesji. Transmisja z obrad będzie dostępna na kanale YouTube.

Proponowany porządek sesji:

1. Otwarcie XXI sesji Rady Powiatu w Poddębicach.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przedstawienie porządku obrad XXI sesji Rady Powiatu w Poddębicach.
4. Przyjęcie protokołu z XX sesji Rady Powiatu.
5. Debata nad Raportem o stanie Powiatu Poddębickiego w 2019 roku.
6. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Zarządowi Powiatu w Poddębicach wotum zaufania.
7. Sprawozdanie z realizacji budżetu Powiatu Poddębickiego za 2019 rok:

  • przedstawienie sprawozdania Zarządu Powiatu z wykonania budżetu w 2019 roku,
  • zapoznanie z uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu  Powiatu Poddębickiego za 2019 rok,
  • przedstawienie sprawozdania finansowego Powiatu Poddębickiego,
  • zapoznanie z opinią Komisji Finansów, Rozwoju Gospodarczego i Ochrony Środowiska na temat sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Poddębickiego za 2019 rok,
  • zapoznanie z opinią Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Pomocy Społecznej na temat sprawozdania finansowego i sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Poddębickiego za 2019 rok,
  • przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Zarządowi Powiatu absolutorium,
  • zapoznanie z uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w Poddębicach o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu w Poddębicach za 2019 rok,
  • dyskusja nad sprawozdaniem finansowym i sprawozdaniem z wykonania budżetu Powiatu za 2019 rok,
  • podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Poddębickiego za 2019 rok,
  • podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Powiatu w Poddębicach z tytułu wykonania budżetu za 2019 rok.

8. Podjęcie uchwały zmieniającej Uchwałę Nr XVI/94/19 Rady Powiatu w Poddębicach z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Poddębickiego na rok 2020.
9. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Rady Powiatu w Poddębicach w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020-2032.
10. Sprawozdanie z realizacji „Powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na terenie Powiatu Poddębickiego na lata 2016-2022”.
11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia na 2020 rok wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających z obszaru wodnego.
12. Przedstawienie sprawozdania z międzysesyjnej działalności Zarządu Powiatu.
13. Sprawy różne.
14. Zamknięcie obrad sesji.

Przewodniczący Rady Powiatu Poddębickiego Sebastian Romanowski

24 czerwca oddaj krew – uratuj życie!

   Informujemy, że w dniu 24.06.2020 r. (środa) w godzinach 9.00-11.00 w Poddębickim Centrum Zdrowia odbędzie się akcja honorowego oddawania krwi, organizowana przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Łodzi. Krew będzie można oddać w ambulansie na wewnętrznym parkingu szpitala (od strony wejścia do budynku administracji).Kiedy możesz oddać krew?

Kto może oddać krew?

Jak w 6 krokach wygląda oddawanie krwi?

 

Zapraszamy do szkół ponadpodstawowych w naszym Powiecie

   Od 15 czerwca uczniowie kończący edukację w szkołach podstawowych mogą składać dokumenty do szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Poddębicki. W Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Poddębicach oraz Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Poddębicach czeka łącznie 210 miejsc.

Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych absolwenci szkół podstawowych będą mogli rozpocząć naukę w Technikum im. Jana Pawła II oraz Szkole Branżowej I Stopnia.

W Technikum będzie można rozpocząć naukę w takich zawodach jak: technik informatyk, technik ekonomistatechnik elektryk, technik hotelarstwa, technik logistyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. W Branżowej Szkole I Stopnia młodzież może kształcić się w każdym zawodzie, jeśli kandydat podpisze umowę z pracodawcą. Wśród 20 najpopularniejszych proponowanych zawodów są: blacharz samochodowy, elektromechanik pojazdów samochodowych, elektryk, monter sieci i instalacji sanitarnych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, kucharz, cukiernik, sprzedawca czy krawiec lub fryzjer.

Obraz na stronie oferta_zsp_2020.jpg

Liceum Ogólnokształcącym im. M. Konopnickiej w Poddębicach zaprasza do podjęcia nauki w oddziałach politechnicznych (matematyka, fizyka/informatyka lub matematyka, fizyka/geografia) pod patronatem odpowiednio Politechnik Łódzkiej i Wojskowej Akademii Technicznej. Pod patronatem Wydziału Chemii Uniwersytetu Łódzkiego Wojskowej Akademii Technicznej klasę medyczną (biol-chem) oraz Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego w klasie o profilu dziennikarsko – prawniczym.

Obraz na stronie oferta_lo_poddebice_2020.jpg

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą na stronach naszch Szkół:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Poddębicach – tutaj
Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej – tutaj  

 

Zapraszamy do Szkoły Muzycznej I stopnia w Uniejowie

 Szkoła Muzyczna I stopnia w Uniejowie z oddziałem w Poddębicach ogłasza nabór na rok szkolny 2020/2021. Naukę w szkole muzycznej mogą rozpocząć dzieci i młodzież w wieku 9 – 16 lat.

Zapraszamy na egzaminy wstępne:

  1. Poniedziałek 22.06.2020r. Uniejów ul. Targowa 21 godz. 17:00
  2. Wtorek 23.03.2020r. Poddębice LO ul. Łęczycka 13/15 godz. 17:00

Dokumentacja kandydata do wypełnienia na miejscu (będzie potrzebny pesel).

Ze względu na sytuację epidemiologiczną prosimy o stosowanie maseczek ochronnych.  

Wszelkie informacje można uzyskać pod numerem telefonu 603-870-488.

Obraz na stronie szkola_muzyczna_nabor_2020_2021.jpg

Zapraszamy serdecznie !

Szkoła Muzyczna I stopnia w Uniejowie
źródło: poddebicki.pl

NABÓR KANDYDATÓW NA RACHMISTRZÓW

Gminny Komisarz Spisowy z siedzibą w Poddębicach, ul. Łódzka 17/21, 99-200 Poddębice ogłasza nabór kandydatów na rachmistrzów terenowych w Powszechnym Spisie Rolnym 2020: http://bip.poddebice.pl/index.php?id=62&p1=szczegoly&p2=351733

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

źródło: Gmina Poddębice

 

PORT JACHTOWY W MIEJSCOWOŚCI WYLAZŁÓW

Informujemy, iż Port Jachtowy w miejscowości Wylazłów rozpoczyna funkcjonowanie z dniem 19.06.2020 roku. Wszelkie informacje i dokumenty, w tym cennik oraz regulamin dostępne są na naszej stronie internetowej. Z dniem 10.06.2020 roku istnieje możliwość dokonywania rezerwacji miejsc postojowych przy pomostach. Rezerwacji można dokonywać pod numerem telefonu : 43 678 89 92 lub 783166571 w godzinach 7.30-15.30. Jednocześnie informujemy, iż ze względu na panującą sytuację epidemiologiczną nie przewidujemy imprez towarzyszących związanych z otwarciem portu. Przypominamy również o przestrzeganiu reżimu sanitarnego podczas przebywania na terenie portu.

 

Powszechny Spis Rolny 2020

Powszechny Spis Rolny 2020 zostanie przeprowadzony w dniach od 1 września do 30 listopada 2020 r. na terenie całego kraju, według stanu w dniu 1 czerwca 2020 r.
Udział w spisie rolnym jest obowiązkowy, a użytkownicy gospodarstw rolnych są zobowiązani do udzielania dokładnych, wyczerpujących i zgodnych z prawdą odpowiedzi.
Obowiązek realizacji spisu nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), jak również wynika on z rekomendacji FAO, zawartych w dokumencie pn. Światowy program spisów rolnych rundy 2020 r.
Krajową podstawą prawną realizacji spisu rolnego jest ustawa z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1728).
Wyniki spisu rolnego najlepiej opisują obraz polskiego rolnictwa i służą władzom lokalnym do podejmowania trafnych strategicznych decyzji opartych na analizie danych.
Spisem objęte są wszystkie gospodarstwa rolne w Polsce prowadzone przez:
-osoby fizyczne (w gospodarstwach indywidualnych) o powierzchni minimum 1 ha, bądź poniżej 1 ha użytków rolnych, w tym nieposiadające użytków rolnych, prowadzące działy specjalne produkcji rolnej lub produkcję rolną o skali określonej progami, których wielkość jest określona w załączniku nr 1 do ustawy,
– osoby prawne,
– ednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.
Dane zbierane w ramach spisu będą dotyczyć m.in.
– cech identyfikacyjno-adresowych użytkownika i jego gospodarstwa rolnego,
– sprzedaży i zużycia wytworzonych produktów rolnych,
– struktury dochodów,
– aktywności ekonomicznej,
– sposobu użytkowania gruntów,
– powierzchni zasiewów, nawożenia,
– zastosowania środków ochrony roślin,
– pogłowia zwierząt gospodarskich,
– chowu i hodowli ryb,
– budynków gospodarskich,
– maszyn i urządzeń rolniczych.
Rolnicy będą mogli udzielić informacji o gospodarstwach rolnych poprzez:
– Samospis internetowy przeprowadzony za pośrednictwem interaktywnej aplikacji, która będzie dostępna na stronie internetowej poświęconej spisowi;
– odpowiedzi w wywiadzie telefonicznym przeprowadzanym przez rachmistrza telefonicznego,
– odpowiedzi w wywiadzie bezpośrednim przeprowadzanym przez rachmistrza terenowego, który odwiedzi gospodarstwo rolne.
Rolniku, Twoje dane są u nas bezpieczne!
Osoby wykonujące prace spisowe są obowiązane do przestrzegania tajemnicy statystycznej. Przed przystąpieniem do pracy rachmistrzowie są pouczani o istocie tajemnicy statystycznej i sankcjach za jej niedotrzymanie. Następnie na ręce właściwego komisarza spisowego składają pisemne przyrzeczenie następującej treści: „Przyrzekam, że będę wykonywać swoje prace na rzecz statystyki publicznej z całą rzetelnością, zgodnie z etyką zawodową statystyka, a poznane w czasie ich wykonywania dane jednostkowe zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.”

Więcej informacji na stronie http://spisrolny.gov.pl

źródło: Gmina Pęczniew

 

Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie gminy Dalików

Wójt Gminy Dalików Radosław Arkusz odebrał z rąk Marszałka Województwa Łódzkiego Grzegorza Schreibera symboliczny czek na kwotę 667 616,12 zł, którą Gmina Dalików pozyskała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na przeprowadzenie termomodernizacji budynku OSP w Dalikowie, świetlicy wiejskiej w Złotnikach oraz dawnego domu nauczyciela w Dalikowie.

 

Rozbudowa budynku szkoły w Dalikowie

Nazwa projektu: Rozbudowa budynku Zespołu Szkół w Dalikowie

Beneficjent: Gmina Dalików

Cel projektu: poprawa jakości kształcenia ogólnego wspierającego rozwój kompetencji kluczowych i nauczania eksperymentalnego poprzez rozbudowę budynku Zespołu Szkół w Dalikowie na potrzeby działalności edukacyjnej

Całkowita wartość projektu to 5 947 878,07 zł. 

Na realizację inwestycji Gmina Dalików pozyskała:

  • środki Unii Europejskiej w kwocie 2 745 338,84 zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa VII Infrastruktura dla usług społecznych, Działanie VII.4 Edukacja, Poddziałanie VII.4.3 Edukacja ogólna,
  • środki budżetu państwa z ogólnej rezerwy budżetowej będące w dyspozycji Prezesa Rady Ministrów w kwocie 383 742,00 zł

Termin ukończenia inwestycji: kwiecień 2020 rok

Zadanie inwestycyjne obejmowało rozbudowę budynku, w którym powstały:

  • pracownie wraz z wyposażeniem (geograficzna, matematyczno-przyrodnicza, fizyczno-chemiczna, informatyczno-językowa, 2 sale edukacyjno-multimedialne)
  • jadalnia wraz z zapleczem kuchennym
  • szatnie
  • pomieszczenia przedszkolne

 

 

PROGRAM STYPENDIALNY DLA ÓSMOKLASISTÓW

 

plakat klasa 2020

 

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z warunkami programu stypendialnego przeznaczonego dla uczniów klas ósmych szkoły podstawowej, pochodzących z mniejszych miejscowości. Rekrutacja trwa tylko do 30 czerwca. Więcej informacji stronie https://www.bnpparibas.pl/fundacja lub w załączniku.

źródło: Gmina Dalików

 

Spycimierskie Boże Ciało w obiektywie Janusza Tatarkiewicza

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z tegorocznej uroczystości w Spycimierzu wykonanych przez artystę fotografika  i filmowca Janusza Tatarkiewicza.

Kwietne dywany w Spycimierzu są dla miłośników fotografii reportażowej niebywałą wizualną ucztą , bo jak co roku zachwycają nas różnorodnością wzorów , barwą , strukturą – komentuje Janusz Tatarkiewicz. – Specyfiką tegorocznych kompozycji było ułożenie  ich na przykościelnych alejkach, dzięki czemu soczysta zieleń trawników stworzyła dla wielobarwnych kompozycji naturalne passe-partout.
W tym roku  święto Bożego Ciała przypadało wcześniej co pozwoliło na użycie większej ilości naturalnych kwietnych surowców . – Będąc na miejscu od wczesnych godzin porannych i uczestnicząc wraz z mieszkańcami Parafii w budowie dywanów, miało się wrażenie uczestnictwa w tworzeniu scenografii do wielkiego spektaklu. Zachwycał kolor, formy, perfekcyjne wykonanie i zaangażowanie ludzi. Był jeszcze jeden walor- zapach kwiatów ale tego na fotografii uwiecznić się nie da – powiedział Janusz Tatarkiewicz.
A.SZ.
Janusz Tatarkiewicz
Operator, autor zdjęć do filmów i teledysków. Absolwent ASP w Poznaniu. W swoim dorobku operatorskim ma nagradzane dokumenty telewizyjne „Bezdomność. Śmierć na ulicach” (2005 r.) oraz „Lump” (2007 r.), w reżyserii Piotra Boruckiego. Z producentem Przemysławem Häuserem współpracował jeszcze przed pracami nad „Świadectwem”, na planie filmów „Nie lękajcie się” (2003 r.), „Watykan Jana Pawła II” (2000 r.), „Tajemnice Watykanu” (2006 r.) czy „Jan Paweł II i jego przyjaciel”. (źródło: kultura.onet.pl)

 

Uregulowanie stanu prawnego nieruchomości zabudowanej budynkiem starego młyna w Uniejowie

W dniu 18.06.2020 r. w siedzibie Urzędu Miasta w Uniejowie odbyło się spotkanie z  Panem Jerzym Jankowskim, jednym ze współwłaścicieli nieruchomości przy ul. Błogosławionego Bogumiła 56 A. Przyczyną spotkania było uregulowanie stanu prawnego nieruchomości na której znajdują się ruiny budynku byłego młyna.  

W dniu 16 czerwca 2020 r. Wojewoda Łódzki wydał decyzję na podstawie której Gmina Uniejów nabyła z mocy prawa własność nieruchomości Skarbu Państwa położonej
w, Uniejowie, oznaczonej jako działka nr 1613/1 o pow. 0,0489 ha. Regulacja stanu pranego nieruchomości odbywała się na wniosek Gminy Uniejów na podstawie przepisów wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, za zgodą i wiedzą byłych współwłaścicieli.
W dniu  10.10.2019 r. Gmina Uniejów złożyła do Wojewody Łódzkiego wniosek o uregulowanie stanu prawnego nieruchomości. Możliwe to było dzięki porozumieniu, które Gmina Uniejów  zawarła z współwłaścicielami nieruchomości otaczającej ruiny młyna oraz uchwały Nr XVI/122/2019  Rady Miejskiej w Uniejowie z dnia 2 września w sprawie zawarcia porozumienia w przedmiocie roszczeń restytucyjnych i odszkodowawczych byłych właścicieli nieruchomości położonej przy ul. Błogosławionego Bogumiła 56A oraz uchwały Nr XVI/121/2019  Rady Miejskiej w Uniejowie z dnia 2 września w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze komunalizacji na rzecz Gminy Uniejów nieruchomości Skarbu Państwa położonej w Uniejowie.
Dzięki zapisom porozumienia możliwe stało się uregulowanie stanu prawnego nieruchomości w całości na rzecz Gminy Uniejów. Próby regulacji stanu prawnego nieruchomości były podejmowane już wcześniej zarówno przez Gminę Uniejów jak i spadkobierców. Na obecną chwilę uregulowany stan prawny posiada nieruchomość, która otacza ruiny budynku młyna.  Gmina Uniejów posiada już udział we współwłasności nieruchomości otaczającej ruiny młyna. Jednak sam młyn znajduje się na osobnej działce, która dotychczas stanowiła własność Skarbu Państwa.
W obecnej sytuacji możliwe będzie dokonanie zamiany z współwłaścicielami nieruchomości otaczającej budynek  byłego młyna. Gmina Uniejów przekaże współwłaścicielom nieruchomości swoje udziały w działce pod młynem. W zamian współwłaściciele nieruchomości przekażą Gminie Uniejów odpowiednio takie same udziały w działce nad rzeką Wartą. W wyniku zamiany Gmina Uniejów zostanie się wyłącznym właścicielem działki nad rzeką Wartą. Współwłaściciele nieruchomości uzyskają odpowiednio udział w działce pod budynkiem młyna.
Regulacja stanu prawnego oraz zamiana udziałów pozwoli Gminie Uniejów zrealizować przyszłe zamierzenia inwestycyjne, w tym budowę bulwarów oraz zadbać o budynek młyna i otoczenie.  Z tego miejsca składamy podziękowanie współwłaścicielom  nieruchomości za współpracę oraz  pomoc  w regulacji stanu prawnego nieruchomości oraz umożliwienie realizacji inwestycji i naniesień związanych z planowaną budową bulwarów.

A.G.

 

Młyn się zieleni – montaż systemu nawadniającego

Na działce przy rondzie trwają dalsze prace, mające na celu zmianę smutnego otoczenia ruin spalonego młyna w przyjemną dla oka, owadów i ptaków przestrzeń zieloną.

Teren przy budynku został już oczyszczony i  jest obecnie przygotowywany pod łąkę kwietną, którą porosną kwiaty, trawy i przeróżne gatunki zimozielonych roślin. Ekipa Pracowni Architektury Krajobrazu „Soliter” montuje teraz system nawadniania, który składa się z węży o łącznej długości blisko 100 mb.

– Do budowy systemu nawadniającego, zarówno przy tej, jak i we wszystkich wykonywanych przez nas instalacjach, stosujemy najwyższej jakości materiały, uznanej firmy Rain Bird. To gwarantuje bardzo dobre efekty i utrzymanie nasadzonych roślin – tłumaczy Grzegorz Gulczyński z firmy „Soliter”. – Po całym terenie rozprowadzimy dziurkowany wąż. Bez względu na jego położenie, każdy z otworów emituje 2,2 litra wody, które zasilą wszystkie nowe sadzonki.

Wokół budynku rośnie już skrzyp zimowy. To roślina, która w naturalnych warunkach (na torfowiskach) osiąga wysokość nawet do 2 metrów. W warunkach panujących w sąsiedztwie starego młyna powinny urosnąć na 1-1,5m.

Wzdłuż ogrodzenia, u jego podstawy, pracownicy posadzą podagrycznik. Ta roślina bardzo dobrze przyjmuje się w naszych warunkach i gęsto rozrasta, uniemożliwiając tym samym ekspansję chwastów w jej otoczeniu:

źródło: Gmina Uniejów

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ