DLA KIEROWCÓW JEDYNYM PLUSEM SYTUACJI JEST NAGŁY SPADEK CEN PALIW (ANNA GOLASZEWSKA/EAST NEWS)
Rząd dokonał szybkiej korekty w rozporządzeniu z 31 marca w sprawie funkcjonowania obiektów handlowych. Pierwotnie pomiędzy godz. 10.00 a 12.00 wszystkie obiekty handlowe miały być otwarte wyłącznie dla osób powyżej 65. roku życia. Obecnie uściślono, że „godziny dla seniorów” nie obowiązują na stacjach paliw. Wszyscy mogą tankować niezależnie od godziny, ale obowiązuje zasada trzech osób na stanowisko kasowe – jak w przypadku zwykłych sklepów. Oczywiście o ile budynek stacji jest dostępny dla kierowców.
Polska Izba Paliw Płynnych opracowała schemat działania stacji paliw w dobie pandemii SARS-CoV-2. W dokumencie PIPP proponuje prowadzenie sprzedaży przez okienko stacji. Organizacja zaleca, by klienci stacji korzystali z dystrybutorów po założeniu jednorazowych foliowych rękawiczek. Dotyczy to również używania szczotki do mycia szyb. Nie sposób oczyścić je jedną ręką, więc jeśli planujemy usunięcie na stacji brudu z szyb, należy założyć dwie jednorazowe rękawiczki. Zgodnie z zaleceniem PIPP pracownicy stacji powinni obserwować zachowanie klientów i w razie niezastosowania się kierowcy do procedur zdezynfekować dystrybutor i szczotkę.
Co ważne, PIPP zaleca, by kierowcy, którzy samodzielnie tankują LPG, nie używali ani specjalnych rękawic będących na wyposażeniu stacji, ani jednorazowych rękawic foliowych. Pierwsze mogą być źródłem zakażenia, drugie nie zapewniają ochrony przed odmrożeniem w razie wycieku gazu. PIPP zaleca korzystanie z własnych rękawic ochronnych.
A co z obowiązkowymi przeglądami pojazdów? Jak informuje Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, tu również nie obowiązują tzw. „godziny dla seniorów”. W związku w pandemią powinniśmy zmienić jednak swoje przyzwyczajenia. PISKP wystosował do Ministerstwa Infrastruktury pismo w sprawie funkcjonowania takich obiektów i w odpowiedzi otrzymał listę zaleceń resortu.
W piśmie zastępca dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury zaleca, by w przypadku, gdy na badanie oczekuje więcej niż jedna osoba, kierowcy nie wchodzili do SKP, ale pozostawali w samochodach. Zgodnie z zaleceniami resortu klient nie powinien opuszczać pojazdu również w czasie badania i wykonywać polecenia diagnosty. Zaleca się zminimalizowanie kontaktu pomiędzy diagnostą i kierowcą oraz wnoszenie opłat za przeglądy w formie bezgotówkowej.
Właściciele stacji kontroli pojazdów zastanawiają się, czy rząd nie podejmie decyzji o czasowym zamknięciu SKP. Na razie nic takiego się nie stało. Nie wprowadzono również złagodzenia rygoru posiadania aktualnego przeglądu. Dla porównania, w Niemczech ogłoszono, że na cztery miesiące zawiesza się wyciąganie konsekwencji wobec właścicieli pojazdów bez aktualnego badania. Czy w Polsce pojawi się podobna regulacja? Zapytałem o to Ministerstwo Infrastruktury, ale do chwili publikacji artykułu nie otrzymałem odpowiedzi.
źródło: wp.pl