Z okazji zbliżającego się Dnia Babci i Dziadka podarujmy seniorom wiedzę na temat przestępców, którzy metodami „na wnuczka”, „na policjanta” wykorzystując zaufanie oraz chęć niesienia pomocy nadal oszukują osoby starsze, które często tracą dorobek swojego życia.
Przy tego typu przestępstwach bardzo ważną rolę odgrywa profilaktyka, której głównym celem jest uświadomienie osób starszych przed grożącym im niebezpieczeństwem ze strony oszustów. Policjanci przestrzegają obywateli przed oszustami wyłudzającymi od starszych osób pieniądze metodą na tzw. wnuczka czy policjanta. Sprawcy tego typu przestępstw często są zatrzymywani dzięki pomocy i informacji od osób, które posiadają wiedzę na ten temat.
Charakterystyka oszustw metodą „na wnuczka”
Przestępcy do oszustw często wykorzystują książki telefoniczne, z których wybierają osoby o imionach często występujących u osób starszych, następnie dzwonią na wybrany numer telefonu.
Rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom wiarygodnie pokierować dalszą rozmową.
W rozmowie dzwoniący prosi o udzielenie pilnej pożyczki, stosując różnorodne „legendy”.
Zdarza się, że dzwoniący nie wskazuje żadnego celu, na który potrzebuje pieniędzy, lecz niemal zawsze prosi o dyskrecję wobec innych członków rodziny. Zapewnia także o bardzo szybkim i osobistym zwrocie gotówki.
Często oprócz gotówki sprawcy nakłaniają osobę oszukiwaną do wydania im również wartościowej biżuterii oraz innych wartościowych rzeczy.
Kiedy oszustowi udaje się nakłonić osobę pokrzywdzoną do „udzielenia pożyczki” informuje, że nie będzie mógł osobiście odebrać pieniędzy i podaje sposób przekazania pieniędzy. Przestępcom chodzi o to, aby skłonić ofiarę do przekazania pieniędzy obcej osobie.
Z danych Policji wynika, że osoba oszukiwana najczęściej przekazuje pieniądze obcej osobie, która odgrywa rolę tzw. odbiorcy. Sprawca ten podaje się za dobrego znajomego rzekomego „wnuczka” lub inną zaufaną osobę, np. maklera giełdowego, pracownika banku czy sklepu.
„Odbiorca” po przybyciu do oszukiwanej osoby, przekazuje telefon komórkowy, umożliwiając w ten sposób ponowną rozmowę z rzekomym „wnuczkiem”, co ma dodatkowo uwiarygodnić konieczność przekazania pieniędzy. Pamiętaj nie dzwoń z telefonu „odbiorcy”. To kolejny sygnał, że właśnie może dochodzić do oszustwa i należy natychmiast powiadomić Policję.
Gotówka i kosztowności przekazywane są w miejscu zamieszkania oszukiwanej osoby lub w innym umówionym miejscu, a nawet w placówkach bankowych. Zdarza się, że sprawcy przyjeżdżają po swoje ofiary taksówkami, z którymi razem jadą np. do banku w celu dokonania przelewu lub pobrania gotówki.
Oszuści wykonują do swoich ofiar bardzo dużo połączeń telefonicznych, w krótkich odstępach czasu w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy. Takie częste telefony mają, także utrudnić osobie oszukiwanej nawiązanie kontaktu z członkami rodziny, rzekomo proszącymi o pomoc finansową.
Gdy osoba oszukiwana ma wątpliwości, co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny: płaczą, błagają o pomoc lub pozorują torturowanie po rzekomym porwaniu.
Oszukują również na policjanta
Tak jak na początku dzwoniąc na numer stacjonarny i nawiązując rozmowę ze starszą osobą przestępcy podszywają się pod któregoś z członków rodziny, po chwili jednak przerywają połączenie. Bardzo szybko telefon dzwoni ponownie. Tym razem przestępca podaje się za policjanta, funkcjonariusza CBŚP lub CBA.
Oszust przekonuje starszą osobę, że rozpracowuje zorganizowaną grupę przestępczą i prosi, aby mu w tym pomóc. Ta pomoc ma polegać na przekazaniu gotówki. Dzięki temu będzie można zatrzymać prawdziwych przestępców oszukujących starsze osoby na tzw. „wnuczka”.
Niestety w rzeczywistości często okazuje się, że dzwoniący są przestępcami, nie mającymi nic wspólnego z Policją. Jedynym ich celem jest wzbogacenie się kosztem ludzkiej krzywdy. Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazane przez oszusta konto kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
Gdy mamy podejrzenia i wątpliwości rozłączmy się i skontaktujmy z bliskimi lub sąsiadem, sąsiadką informując o całej sytuacji. W razie braku możliwości kontaktu zgłośmy się na Policję, skontaktujmy się ze swoim dzielnicowym.
Oszuści informują starsze osoby, aby udając się do banku w celu wypłaty pieniędzy, nie mówili kasjerom i obsłudze placówek bankowych, w jakim celu to robią. Oszuści starają się przekonać starsze osoby, że pracownicy banków również należą do grupy przestępczej i dlatego nie wolno ich o niczym informować.
Pamiętajmy!
Policja nigdy nie informuje osób postronnych o podejmowanych działaniach. Nigdy też funkcjonariusze nie odbierają i nie przekazują pieniędzy!
Jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.
Promocja zawodu policjanta połączona z zimową akcją profilaktyczną
Zostań jednym z nas…pod takim hasłem poddębiccy funkcjonariusze promowali swój zawód na terenie obiektu termalnego w Uniejowie. Jednocześnie, podczas policyjnych działań, mundurowi przeprowadzili akcję profilaktyczną „Bezpieczne Ferie 2020”, przypominając o bezpieczeństwie w trakcie zimowych zabaw.
Młodzież, rodziny z dziećmi oraz seniorzy, którzy 15 stycznia 2020 roku postanowili aktywnie spędzić swój czas na termach w Uniejowie, zostali mile zaskoczeni działaniami profilaktycznymi policjantów z Poddębic. Pomimo że funkcjonariusze cały rok dbają o bezpieczeństwo mieszkańców powiatu oraz wczasowiczów, to jednak okres ferii zimowych jest szczególny ze względu na wolny czas dzieci i młodzieży. Aby trafić do szerokiego grona odbiorców, policjanci właśnie dzisiaj podjęli tematykę zimowego bezpieczeństwa oraz naboru do Policji – w miejscu gdzie skupia się duża liczba odwiedzających uniejowskie atrakcje.
Najmłodsi dowiedzieli się o kampanii „Kręci mnie bezpieczeństwo na stoku”, konkursie plastyczno-fotograficznym, otrzymali elementy odblaskowe, które obiecali nosić w widocznym miejscu podczas drogi do szkoły, do domu czy na spacerze. Ponadto mundurowi prezentowali liczne materiały profilaktyczne w postaci broszur, naklejek i ulotek, wykorzystywane na co dzień przez profilaktyków.
Zainteresowanych policyjną tematyką także nie brakowało. Młodzież z zaciekawieniem wysłuchała informacji o naborze do Policji oraz specyfice pracy w tej formacji, miała również okazję porozmawiać ze specjalistami na temat procedury rekrutacyjnej do służby.
Każdy kto podszedł do stoiska znalazł coś interesującego dla siebie. Dzielnicowi, których nie mogło zabraknąć podczas działań, z zaangażowaniem wyjaśniali seniorom założenia aplikacji „Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa” oraz programu „Dzielnicowy bliżej nas”.
Kolejne działania policjantów na terenie Uniejowa, odbędą się w drugim tygodniu ferii zimowych.
st.sierż. Sylwia Kaźmierczak, tel.695-406-267
źródło: poddebice.policja.gov.pl