Bezpieczeństwo pieszych jesienią jest szczególnie ważne. Dni stają się krótsze, a intensywność światła słonecznego zmniejsza się, co może wpłynąć na widoczność i komfort jazdy. Policyjne działania kierujący – pieszy odnoszą się do zachowań i praktyk, które zarówno kierujący, jak i piesi powinni stosować, aby bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym.
Bezpieczeństwo pieszych jest kluczowe przez cały rok, a w jesienne dni warto być szczególnie czujnym i ostrożnym, aby uniknąć wszelkich zdarzeń drogowych. Działania kierujący – pieszy pomagają zapewnić bezpieczeństwo zarówno pieszym, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Z tego względu, poddębiccy policjanci zwracają dzisiaj szczególną uwagę na zachowania kierowców w stosunku do pieszych i przyglądają się czy piesi nie łamią zasad przepisów ruchu drogowego. Mundurowi będą w szczególności reagować na wykroczenia takie jak nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzanie przed przejściami dla pieszych, omijanie pojazdów które zatrzymały się aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu, tamowanie ruchu pieszych poprzez nieprawidłowe parkowanie pojazdów. Funkcjonariusze będą również przyglądać się zachowaniom pieszych. Do najczęściej popełnianych wykroczeń przez tę grupę uczestników ruchu należy przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych, przebieganie jej oraz wchodzenie na przejście tuż przed nadjeżdżający pojazd.
Zadbajmy wspólnie o swoje bezpieczeństwo.
sierżant Alicja Bartczak
Kampania społeczna #ZnamTeNumery
#ZnamTeNumery – to kampania społeczna realizowana przez Komendę Główną Policji wspólnie z Telewizją Puls oraz Fundacją „Pod Dębem”. Do działań włączyła się również Poczta Polska. Kampania adresowana jest do seniorów i ich bliskich, a jej twarzami są bohaterowie serialu Telewizji Puls „Lombard. Życie pod zastaw”.
Celem działań w ramach kampanii #ZnamTeNumery jest wypracowanie zasad bezpieczeństwa dla seniorów (łatwy i zrozumiały algorytm zachowań w sytuacji potencjalnego zagrożenia oszustwem). Ponadto uświadomienie seniorów oraz ich najbliższych na temat niebezpieczeństw i metod oszustw, z jakimi mogą się nieświadomie spotkać. Natomiast młodsze pokolenie ma stanowić ekipę wsparcia dla bliskich osób, w starszym wieku.
Nazwa kampanii #ZnamTeNumery nawiązuje do kultowych tekstów i mówi o numerach (telefonu) do dzielnicowego i bliskich oraz o „numerach” jakie robią oszuści.
Główne obszary, które będą poruszane w ramach kampanii to:
- bezpieczeństwo w sieci,
- oszustwa na „legendę”.
Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:
- uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;
- poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;
- posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);
- zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.
Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona internetowa https://znamtenumery.pl/.
Film Akcja #ZnamTeNumery
Pobierz plik Akcja #ZnamTeNumery (format mp4 – rozmiar 20.38 MB)
Pliki do pobrania
- Ulotka w formacie A5
357.42 KB
- Plakat w formacie B2
1.22 MB
- Plakat w formacie A3
1.03 MB
- Plakat w formacie A2
1.31 MB
źródło: https://poddebice.policja.gov.pl/