Obserwuj nas na Facebook

EKSPERT MÓWI O TYM, CO POWINNO ZNIKNĄĆ Z SALONÓW FRYZJERSKICH

Jak przygotować salon fryzjerski i kosmetyczny na przyjmowanie klientów w czasie pandemii koronawirusa?

Nieoficjalnie szacuje się, że 25 proc. kosmetyczek i fryzjerek w czasie pandemii COVID-19 działa „w podziemiu’. Trwa akcja #ChceDoSalonu, której celem jest promowanie rozważnego i bezpiecznego powrotu do pracy z klientami. W ramach niej branża beauty odbywa szkolenia i webinary przygotowujące ją do pracy po zniesieniu obostrzeń. Ekspert w rozmowie z WP abcZdrowie mówi o pracy w salonach w obliczu zagrożenia SARS-CoV-2.

1. Trudna sytuacja branży beauty

Według danych CEIDG i GIS w Polsce jest około 100 tys. salonów tzw. branży beauty, które od 1 kwietnia pozostają nieczynne. Kiedy ich działanie zostanie wznowione?Otwarcie salonów fryzjerskich i kosmetycznych zaplanowano w trzecim etapie luzowania obostrzeń. Wicepremier i minister rozwoju Jadwiga Emilewicz przyznała, że jest na to szansa już 18 maja.

Prawie pół miliona osób zatrudnionych w salonach fryzjerskich, kosmetycznych, SPA, masażu, tatuażu, straciło możliwość zarabiania. Na tę chwilę już niektóre z nich zbankrutowały, inne starają się jakoś przetrwać. Rozgoryczeni przedsiębiorcy narzekają, że tarcza antykryzysowa sama w sobie nie rozwiązuje praktycznie żadnych problemów, ponieważ jednym z takich nie do przeskoczenia są opłaty za czynsz w granicach od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

Jednocześnie zaczęło działać „podziemie kosmetyczno-fryzjerskie”, nikt nie chce głośno przyznać się ani do korzystania, ani do świadczenia tego typu mobilnych usług. Co odważniejsi ogłaszają się na stronach internetowych. Łukasz Walczak, dyrektor handlowy w jednej z firm marketingowych zauważa, że tarcza antykryzysowa praktycznie nie rozwiązuje problemów przedsiębiorców sektora kosmetycznego.

– Obniżenie czynszu? W idealnym świecie możesz to uzyskać, ale w praktyce tylko w lokalach miejskich (których jest niewiele) masz szansę na jakiekolwiek obniżki. Zresztą biuro, z którego moja firma teraz nie korzysta, to też nie jest mały koszt, więc zawnioskowaliśmy o obniżenie czynszu i właściciel zaproponował nam jakieś 5 proc. – dodaje rozgoryczony.

Branża beauty podczas pandemii koronawirusa liczy straty, a ci, którzy pracowali na swój biznes wiele lat, wolą zaryzykować niż stracić interes. Desperacja skłania ich do działania.

– U mnie i wśród moich znajomych zapanowała moda na kredytowanie swoich fryzjerów. Wysyłaliśmy pieniądze za kilka wizyt z góry, do wykorzystania w przyszłości – opowiada Łukasz. – Kasa też się już właścicielom skończyła (a odpracować to trzeba). Wystarczy wejść na LinkedIn – tam połowa ludzi szuka pracy – zauważa Walczak.

Tymczasem Renata, specjalistka komunikacji w jednej z dużych międzynarodowych firm w Warszawie stara się wspierać swoją kosmetyczkę, która samotnie wychowuje niepełnosprawną córkę. Ze smutkiem przyznaje, że wizyta jednej klientki, to dla samotnej matki kwestia zakupów do domu. Renata skorzystała raz z wizyty domowej u fryzjera.

– Poszłam w czapeczce, z pizzą. Przyjmuje tylko zaprzyjaźnione osoby, jedną dziennie. W czasie wizyty oboje byliśmy w maseczkach i przestrzegaliśmy zasad bezpieczeństwa – tłumaczy się kobieta.

2. Na ratunek branży beauty

Brak wizyt i przychodu to nie tylko liczby, ale też ludzkie dramaty, więc nic dziwnego, że zainicjowano akcję pod hasłem: „Wspólnie pomóżmy branży beauty. Przypomnij każdemu, że #ChceDoSalonu”.

Twórcy tej akcji w social mediach zapewniają, że nie ignorują zagrożenia epidemiologicznego i nie chcą go deprecjonować. Chcą natomiast promować rozważny i bezpieczny powrót do pracy z klientami. Zależy im na szybkim odmrożeniu tych usług z wielu względów, a jednym z nich jest to, że specjaliści beauty są dobrze przygotowani do radzenia sobie z zagrożeniem, ponieważ procedury higieniczne i dezynfekcyjne są im znane i stosowane w pracy na co dzień.

Patrycja Górecka-Butora, wykładowca w zakresie marketingu internetowego, wspierająca salony w rozwoju jako szkoleniowiec firmy Versum, organizuje webinary pomagające salonom przygotować się na otwarcie i wdrożyć procedury sanitarne. W rozmowie z WP abcZdrowie rekomenduje rozszerzenie godzin pracy salonu, wprowadzenie systemu zmianowego pracowników i dzielenie ich na zespoły. Ważne jest też planowanie grafiku i zawczasu zaopatrzenie salonu w niezbędne środki i sprzęt.

– Zaplanujmy wcześniej czas przeznaczony na dezynfekcję i starajmy się, aby klienci nie czekali na wizytę – radzi Górecka-Butora. – Kupmy rękawiczki i maseczki, wczytujmy się też uważnie w zalecenia producenta odnośnie do tego, jak długo można te maseczki nosić na twarzy. Już teraz, przed otwarciem salonów, warto zadbać o zaopatrzenie takie jak przyłbice, okulary, fartuchy ochronne czy środki myjąco-dezynfekujące, zwłaszcza że dostawy są mocno ograniczone, a ceny poszybowały w górę – zauważa ekspert. – Przyda się również stanowisko do dezynfekcji dla klientów – podpowiada szkoleniowiec.

Przestrzeń w salonie trzeba odpowiednio przeorganizować, określić punkty styku, usunąć zbędne elementy wystroju. Ważne jest też zapewnienie dwumetrowego odstępu pomiędzy stanowiskami, zadbanie o wentylację, przygotowanie pojemnika na zużyte maseczki i rękawiczki. Zdaniem ekspertki z salonu powinny też zniknąć papierowe wydania kolorowych magazynów do czytania, a o zmianach w sposobie przyjmowania klientów warto wcześniej ich poinformować, np. wysyłając e-mail.

– Trzeba wziąć też pod uwagę, że nie wszyscy klienci przeczytają e-mail z zasadami w salonie. Dlatego też powinny być one wywieszone na drzwiach przed wejściem do salonu. Dobrze też zamieścić informację, że to personel wpuszcza klientów do środka – podpowiada Patrycja Górecka-Butora.

Zanim salony beauty zostaną otwarte, to należy zapoznać się ze szczegółowymi zaleceniami Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Warto też przygotować ankiety oceny ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 z oświadczeniami dla klientów i procedury postępowania w warunkach zagrożenia w salonie w czasach koronawirusa. Gotowe propozycje są dostępne w sieci.

źródło: wp.pl

 

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz także

Piłkarska reprezentacja kobiet trenowała w Uniejowie

Do czwartku 10.07.2024 w Uzdrowisku Termalnym odbywało się zgrupowanie Reprezentacji Kobiet w piłce nożnej w ramach przygotowań do Euro 2025. W powołanej kadrze nie mogło zabraknąć Ewy Pajor. Zawodniczki Niny Palaton trenowały przez cztery dni na kompleksie boisk im. Włodzimierza

Wakacyjna oferta naszego partnera

Bezpieczeństwo jest najważniejsze podczas wakacyjnych wyjazdów. Partner Łódzkiego Związku Piłki Nożnej – Kahlenberg Services przygotował nową ofertę dotyczącą obozów piłkarskich – zarówno tych krajowych, jak i zagranicznych. Zachęcamy się do

PJS: Klasyfikacje klas A

Publikujemy klasyfikację Pro Junior System we wszystkich grupach klasy A za sezon 2023/2024. Zgodnie z regulaminem (punkt 4) – w sytuacji, gdy drużyny jednego klubu uczestniczą w rozgrywkach Ekstraklasy, I

PJS: Klasyfikacje klas okręgowych

Przedstawiamy klasyfikację Pro Junior System za sezon 2023/2024 w klasach okręgowych jak i listę klubów, które otrzymają nagrody finansowe. Zgodnie z regulaminem (punkt 4) – w sytuacji, gdy drużyny jednego