Jak zapisać się na szczepienie na COVID-19 ? Instrukcja

0
35
views

15 stycznia 2021 r. ruszyła rejestracja na szczepienia przeciwko COVID-19 dla Polaków z I grupy, czyli seniorów, nauczycieli i służb mundurowych. Procedura ma być prosta i bezpieczna. Co trzeba zrobić, żeby zapisać się na szczepienie?

Tekst powstał w ramach akcji #SzczepSięNiePanikuj.

SPIS TREŚCI

1. Jak się zapisać na szczepienie?

Proces rejestracji szczepień Polaków przeciwko SARS-CoV-2 ruszył 15 stycznia. Co ważne, dotyczy tylko I grupy.

Zapisać się na szczepienie możemy:

  • bezpośrednio u swojego lekarza rodzinnego,
  • w punktach szczepień,
  • zadzwonić na specjalnie uruchomioną infolinię Narodowego Programu Szczepień (989 lub 22 62 62 989) – możemy zapisać się osobiście lub poprosić o to członka rodziny. Wystarczy, że podamy numer PESEL oraz numer telefonu,
  • przez Internetowe Konto Pacjenta.

Po zarejestrowaniu się na szczepienie pacjent otrzyma e-skierowanie. Sam proces umówienia na szczepienie będzie oparty o centralny system e-rejestracji.

Co ważne, podczas umawiania się na szczepienie nie trzeba posiadać numeru e-skierowania. Wystarczające będzie podanie swoich danych osobowych. System automatycznie zweryfikuje ważność e-skierowania.

2. Pacjent umawiany od razu na dwie wizyty

Pacjent po dokonaniu rezerwacji otrzyma SMS o terminie i miejscu szczepienia. Zostanie wysłane także przypomnienie o szczepieniu na dzień przed planowaną wizytą. Warto wiedzieć, że pacjent od razu umawia się na dwie wizyty, w celu przyjęcia pierwszej i drugiej dawki szczepionki. O dacie drugiego terminu przyjęcia szczepionki także za pośrednictwem SMS-a poinformuje placówka, w której wykonywane będzie szczepienie.

Pacjent otrzyma zaświadczenie o szczepieniu, a informacja o przyjętej szczepionce zostanie umieszczona w e-karcie szczepień.

3. Gdzie wykonuje się szczepienia?

Jak informuje Ministerstwo Zdrowia, szczepienia będą realizowane m.in. w:

  • placówkach podstawowej opieki zdrowotnej,
  • innych stacjonarnych placówkach medycznych,
  • mobilnych zespołach szczepiących,
  • centrach szczepiennych w szpitalach rezerwowych.

Resort Zdrowia dodaje, że punkt szczepień przeciw COVID-19 powinien zostać otworzony w każdej gminie.

Lista placówek, które będą wykonywały szczepienia w ramach narodowego programu szczepień, ma zostać opublikowana na stronach gov.pl po zakończeniu naboru, który został przedłużony do 14 stycznia.

4. Proces szczepienia

Pacjent, po zgłoszeniu się do wyznaczonego punktu szczepień, zostanie zbadany przez lekarza. Specjalista przeprowadzi z pacjentem wywiad na temat stanu jego zdrowia. Pacjent wypełni też ankietę.

Szczegóły badania zostaną wpisane do dokumentacji medycznej. Jeśli lekarz uzna, że nie ma żadnych przeciwskazań, to pacjent zostanie zaszczepiony.

Po szczepieniu będzie musiał odczekać 15-30 minut, by upewnić się, że nie wystąpiła żadna gwałtowna reakcja organizmu.

Pamiętaj, że szczepienie przeciw SARS-CoV-2 jest dobrowolne i za darmo.

źródło: wp.pl

 

Zgłosiłem swoją chęć do szczepień przeciwko COVID-19. Ważna lekcja: nie przegapcie maila

Nie było przyjemnie, ale jestem już zapisany na przyszłe i pewnie dość odległe szczepienie dla mojej grupy wiekowej. A do tego nieco sfrustrowany i dość znacznie niewyspany. Tak właśnie skończyła się dla mnie nocna przygoda z systemem rejestracji do szczepień przeciwko COVID-19. Zaczęło się od awarii, skończyło na jednym z ważniejszych e-maili z ostatnich 9 miesięcy: „twoja chęć udziału w szczepieniu została potwierdzona”.

Jest dokładnie minuta po północy, to już piątek 15 stycznia. Czas start, właśnie zaczyna się akcja rejestracji seniorów do szczepień i jednocześnie akcja zgłaszania się wszystkich chętnych do późniejszych terminów. Wiem, że mam jeszcze czas na zapisy, ale chciałem sprawdzić z dziennikarskiego obowiązku, jak działa system. I serwis nie działa. Po prostu nie działa.

Siedzę przed komputerem, odświeżam rządową stronę raz po raz. „Szczepimy się” – czytam w kółko hasło akcji. I dalej sprawdzam. Ot tak, dla pewności. Może ruszy? Może? Jednak? Nie rusza.

Serwis nie startuje, wyświetla się za to dość jasny komunikat. „Przerwa techniczna. (…) Formularz jest niedostępny, prosimy spróbować później”. Moja reakcja? Złość, frustracja i jednak dość duże zaskoczenie. Najważniejsza akcja medyczna ostatnich 100 lat zaczęła się od awarii systemu. I to w pierwszej minucie działania serwisu.

źródło: money.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ